Saturday 25 February 2012

Seminar Perubatan Islam berdasarkan Al-Quran & Sunnah

   Alhamdulillah..lama rasanya blog ni dtinggalkan walhal baru je bbrapa hari.So seblom apa2,aku nk mtak maaf kalau ada yg view blog aku semalam, dan mgharapkan aku updatekan pasal Seminar Perubatan Islam. Actually mlm tadi aku sibuk sangat n bila dah tghmlm ngantok x tertahan lagi.terus aku tdo..x sempat nk bukak blog..Aku mtak maaf sgt2..dah bjanji tapi x buat plak..Sorry sgt2 tau..huhu


   So,back to the topic.semalam aku telah menghadiri satu seminar perubatan Islam,yg dianjurkan dgn kjasama PERKEPIS( Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Sarawak) dan pihak Dewan Hikmah yg bertempat di Dewan Hikmah Petrajaya. Kesnya mcm ni,salah seorang staff di pejabat aku yg nak bawak aku pegi.Aku rasa majlis ilmu mcm ni mmg x elok disia2kan.Majlis ilmu hal perubatan plak tuh..rugi x join wehh..tol x..so aku x fikir 2 3 kali..aku terus stuju.dhla pcuma plak tuh.hihi..xkan nak lepaskan pluangkan.so kitorang pegilah tepat pkul 2 walaupun majlis bmula jam 2.15.jalan nak pegi situ bukannya dekat..dhla ari jumaat,jammedla ofcos..kira tension jugakla dok lama2 dlm jammed tapi ilmu punya psal,aku redah je.naseb bek uncle yg ajak aku tu tau byk shortcut kat kuching,aku ikut keta dia dari blakang.jadi xdela lama sgt..kitorg sampai dekat nak pukol 3 jugakla..tapi majlis mcm baru nak mula je tme tuh..so xdela ktggalan sgt kiranya..hehe


   aku ambik tempat duduk kat blakang skali .yela.sape suruh dtg lambatkan..huhu..tapi ok n selesa apa..sebab dewan pun ade aircon.n kerusi pun dsediakan..ramai gak org yg dtg..kbanyakannya pnjawat awamlah.nama ustaz yg mberi ceramah ialah Ustaz Abdullah bin Mahmud..memang masuk2 je aku dh tau ustaz ni mmg agak tkenal.patut pun muka familiar.cara dia yg bsahaja ttapi klakar mmg amat menghiburkan ..diselitkan juga unsur lawak agar ceramah tsebut tidak membosankan..almaklumlah,waktu petang kan...memg konfem byk yg longlai dan ngantuk ckit.lebih2 lagi sesiapa yg mmg mkan byk tme lunch.


   memg byk info yg aku perolehi,serius banyak..maybe xkan habis kalau aku nak cerita sampai pagi.haha.xpa2.aku akn try kongsikn sebanyak mungkin dgn korang keh..ok..antara yg diajar adalah cara bagaimana nak scan org yg ada saka,cara2 membuang saka keturunan,tanda2 utk mngenali org yg ada saka,.turut ada ialah pelbagai cara2 alternatif mengikut cara Islam utk merawat pening kepala yg berterusan,cara nak cas badan apabila badan jadi sgt letih,nk kurgkan darah tggi,nak rawat kanser,nk rawat sakit jantung apb pngambilan ubat-ubatan sudah dirasakan jemu,untuk org yg nak mgurangkan kadar kolestrol dlm darah,cara mghalau syaitan dari dtg ke rumah,Semuanya mengikut Al-Quran & Sunnah. 


   Patutnya ada helaian slide yg diberikan kepda yg dtg,tapi oleh kerana aku dtg lambat,n org pun ramai,so tpksalah share dgn org seblah..xkesahla,org sebelah aku pun ramah jek..hehe..tapi aku ada tinggalkan emel kat dorg cos aku nak mtak semua info2 yg maybe aku x sempat salin. Nanti kalau dia dah emel kat aku,aku gtau k..n sapa2 yg bminat boleh inbox kat fb aku ek,so snangla aku nak forwardkan segala attachment kat korang..ilmu tu beb..xkan x nak kot....hehe..nanti aku sharekan ehh..tunggguuu~!


   Pasal ilmu2 yg aku tulis kat atas tadi aku akan huraikan dgn lbih lanjut kat next entry.so bsabarlah ya..aku nak tggu emel dari dorg PERKEPIS dulu bagi memastikan segala yg aku salin n nk sharekan ngn korg x silap.dan mmg sahih..xnakla kongsi ilmu yg belum pasti betul kat orangkan..nanti aku plak yg tggung dosanya kalu salah..hehe...k..bye for now k...tggu next entry tau,Assalamualaikumm semua!~Jom Solat Asar bagi yg ada kat Kuching!Dah masuk waktu dah!~Haiyaallasollah!Ajomm :)


No comments:

Post a Comment