Thursday 27 December 2012

Detik detik terakhir arwah Ibu - Part 2



Coretan semalam ku sambung semula..Terima kasih kpada yg sudi mbaca,sudi memberi feedback,,aku amat mghargainya..

********

Setelah Subuh pagi Sabtu itu, bapa dan ibuku berangkat dari rumah ke Labuan utk mnjemput adik bongsuku, Harun balik ke Kuching. Mereka hanya menggunakan jalan darat kerana keluarga kami tidaklah sesenang mana untuk menggunakn kapal terbang
.
Ibu mengetuk pintuku pada pagi itu dan aku bingkas bangun. Ku kuakkan pintu dan  melihat ibu di luar. Ku peluk erat ibuku seakan akan tidak mahu mlepaskannya pergi. Kemudian ibu meleraikan pelukan dan bergegas mmasuki kenderaan kerana bapaku telah menunggu. Sesuatu yg aku langsung x jangka,ibu keluar semula mendapatkanku lantas memelukku semula! Aku yg kehairanan hanya membalas pelukannya dan sempat berpesan agar segera menelefonku sekiranya sudah sampai di sana. Ibu mengiyakan dan masuk semula ke dlm kereta. Aku pergi mendapatkan bapa dan berpesan agar bapaku tidak memandu terlalu laju dan bapaku hanya mengangguk. Deep inside,hatiku mula merasa tidak sedap, tapi tidak aku zahirkan.
Tidakku sangka,tidakku duga,itulah kali terakhir aku merasakan hangatnya pelukan ibu. Patutlah ibu sehingga berkali2 memelukku pada pagi tersebut..Dia sudah memberi tanda,namun aku langsung tidak menduga apa apa..Ya Allah..

Pada petang itu, ibu menelefonku memberitahu bhwa mereka sudah tiba di Miri. Sempat jua dia menunjuk2 padaku bahawa mereka bermalam di hotel yg agak ekslusif..Aku hanya ketawa dan mengusik ibuku.. lantas aku menasihatkn mereka agar makan dahulu kerana aku tahu mereka berdua pasti lapar,dan bapa pasti penat.Ibu hanya mengiyakan dan berjanji akan menelefon ku semula pada malam nanti.. Malangnya,walaupun berkali kali ibu menelefonku pd mlm itu,aku tidak menjawab telefon kerana terlalu letih dan tidur awal. Bygkanlah sahaja kekesalan ku pada hari itu!Kalaulah ku tahu ! Kasihan ibu! Ya Allah.

Keesokannya,barulah bapa dan ibu sampai ke Labuan. Tiada panggilan telefon pada pagi itu, tapi pada malamnya ibu sekali lagi menelefonku namu kerana kecuaian ku,skali lagi aku tidak sedar. Hp ku dibiarkan dalam mode silent dan semua panggilan ibu tidak berjawab.Inginku telefon semula namun tiada kredit..Sungguh aku kesal!Ya Allah...

Petang esoknya barulah aku dapat berbual bual dgn ibuku setelah ibu menelefonku semula dari terminal feri labuan..Kami sempat bergurau senda dan ibu sempat mengusikku bertanya bila gajiku akan keluar. Haha. Aku tahu ibu semmgnya tidak pernah mgharapkan duit drpada kami adik beradik,cuma dia gemar bnar menyakat. Dia juga meminta ku membawanya berjalan jalan shopping sekembalinya dia ke Kuching nanti.Sempat juga dia berkata bhwa dia telah mbelikan begitu byk coklat untuk kami dan beberapa perfumes untukku kerana dia tahu aku amat gilakan perfume,sepertimana bapa.. Oh,ibu..andai saja masa dapat ku putar kembali..Suara ibu amat ceria di hujg corong,rupa rupanya itulah kali terakhir aku dpt mndengar suara ibu . Kalaulah ku tahu,pasti akan ku teriakkan "Aku amat Sygkan Ibu" berkali2 padanya...Ya Allah...!

Pada  pagi 2 Oktober 2012 itu, mereka pun bertolak dari Miri menuju ke Kuching. Perjalanan berjalan dengan lancar pada mulanya namun jalanraya agak licin kerana hujan turun renyai renyai..Menurut bapaku,mereka sempat singgah di Bintangor kerana ibu mengadu sakit perut. Sungguh bapa tidak menyangka,itu jugalah antara tanda tanda saat ajal ibu sudah semakin mndekat..


Aku pula yg baru sahaja melunaskan solat Zohor di surau pejabat berasa mengantuk lantas aku pun tidur sekejap bagi mengembalikan tenaga. Jam 1.45 petang aku mendapat panggilan dari adik bongsuku, Harun memberitahu ku akan berita kecelakaan mereka di simpang Pais, bdekatan daerah Betong. Aku kurg jelas mendengar suaranya kerana esak tangisnya kedengaran lebih jelas. "Kak,kami accident kak..." masih jelas trngiang di telingaku..

Aku tersentak.
Aku terkelu.
Seketika nafasku terasa tersekat,jantungku seakan akan berhenti berdegup.
Ya Allah, adakah ini benar2 terjadi kpadaku???

"Aron,mak...mak macammana...mak ok?mak mcammana?? ucapku menahan esak tangis. Adikku hanya mampu menangis dan berkata kedua dua ibu bapaku sudah tidak sedarkan diri.

Ya Allah!Dugaan apakah ini???!!
"Kak,tlog bgtahu abg kak..bgitau pakcik makcik yg lain.." Aku tahu adikku sedang menahan kesakitan. Dia sempat memberitahu belakgnya sakit. Seolah olah dipusing kuat. Aku masih juga bertanya..Mak ron..mak mcamana?Ada suara mak kah??Tengokkan mak...Ya Allah..hatiku bagai direntap sahaja pada kala itu. Jujurku akui, aku langsung tidak bertanya keadaan bapa.Tidak bertanya keadaan adik. Yang ku tahu,ibu mesti dlm keadaan selamat..Sungguh aku hilang akal pada kala itu. Terus terusan syaitan menghasutku agar menyalahkan bapaku yg memandu terlalu laju. Ya,nyata aku pun terhasut. Ini semua salah bapa,bentakku bkali2.. Setelah telefon diletakkan,aku kaku tidak bergerak. Aku keseorangan di dlm surau. Aku memandang sekeliling...

Ya Allah,apa salah keluarga ku???mengapa kami yg kau pilih...Allahuakbar..Allahuakbar..
Lantas aku mengucap dan bergegas turun ke pejabatku dan meberitahu staff yang lain. Beberapa org staff brusaha menenangkan ku. Merekalah yg menghantarku ke rumah kerana aku mmg sudah tidak berupaya memandu dalam keadaan emosiku yg sebegitu. Sesampainya di rumah,ahli keluargaku yg lain sudah berkumpul dan aku hanya mnunggu abg sulungku pulg. Semasa ku menelefonnya tadi,abg hanya mampu beristighfar dan mnarik nafas panjang..Aku tahu abg juga cemas..Tak tentu arah..Aku cuba menghubungi adikku yg brada di maktab namun gagal. Tanpa dapat menunggu,aku,abg dan salah seorg pakcikku terus bertolak ke Kuching dan terus memecut ke Sri Aman. Kami diiringi kesemua adik bradik bapaku yg menggunakan kereta masing masing. 

Di sepanjang perjalanan,pelbagai andaian terlintas di fikiran. Adakah aku akan kehilangan ibu? Bagaimana pula bapaku?Adikku? Ya Allah..aku hanya mdiamkan diri di spjg pjalanan. Lalu, hpku bdering. Aku terasa amat lemah utk mnjawabnya tapi ku gagahkan jua. Bapa berada di hujung talian. Suara bapa amat lemah,dan timbul rasa kasihan wlaupun seblum ini aku seolah olah mnyalahkan bapaku atas apa yg blaku. Ya aku akui..Aku bertindak melulu, mengikut hati! Tapi aku hanya manusia biasa..Dikuasai emosi,dikuasai amarah..lantas bapa meminta kami terus pergi ke Sri Aman mengambil adik bongsuku yg hanya mengalami cedera ringan. Beberapa cebis kaca di tgn dan blkg badannya telah dikeluarkan. Bapaku pula masih di hospital menemani ibuku yg cedera parah dan tpaksa dihantar ke Hospital Betong. Dia mberitahuku ibu sudah dibius bagi mengurangkan kesakitannya,dan akan dirujuk ke Hospital Umum Sarawak di Kuching. Mereka bakal bertolak setelah semua kelengkapan ambulans diatursedia.

Setelah mengambil adikku Harun, kami terus berpatah balik ke Kuching semula..Aku kasihan melihat abang yg memandu tanpa henti sedari tadi.  Lebih kurang jam 11 kami pun sampai di wad kecemasan Hosptal Umum Swk. Juga merupakan tempat kerja ibu. Lupa hendak ku beritahu,ibu merupakan seorg jururawat masyarakat yg btugas di Wad Ginekologi di HUS.

Sesampainya di sana, ku lihat saudara maraku sudah berkumpul. Airmataku tumpah lagi. Langkahku dirasakan amat longlai. Rasa seolah olah mahu saja ku rebah pada kala itu. AKu langsung tidak mempedulikan org sekeliling dan terduduk di kaki lima hospital. Perlahan sepupuku, Mass merapati aku dan cuba menenangkan ku. Dia memujukku dgn mngatakan Insyaallah ibu akan pulih semula. Sedikit sebanyak semangatku pulih,namun ketakutan khilangan ibu masih jelas mnguasaiku. Aku benar benar berharap agar ibu diberikan kesempatan kedua untk terus hidup. Aku sayang ibu Ya Allah...

Tidak lama kemudian,ambulans yg mbawa ibu dan bapaku pun sampai dan ibu terus dibawa masuk ke wad kecemasan. Adik beradikku yg lain semuanya telah masuk untuk melihat keadaan ibu,namun tidak bagiku. AKu masih di luar.Aku masih terlalu untk bdepan dgn ibu. Terlalu lemah utk berdepan dgn realiti dan hakikat. Aku meminta Mass mnemaniku ke surau kerana aku ingin menunaikan solat hajat,memohon agar ibu berjaya diselamatkan. Bapa tercari cari kelibatku dan menelefon memintaku agar menjenguk keadaan ibu di dalam wad. Aku bergegas turun setelah menunaikan solat, dan menemui ibu walaupun hakikatnya kaki ini masih belum mpunyai kekuatan utk mlangkah. Ku gagahkan diri,ku pulihkan semangat dan ku beristighfar byk2 sebelum masuk ke wad yg mnempatkan ibu. Perlahan kaki ku langkahkan dan nun di hujung sana ibu terlantar tidak sedarkan diri bersama dgn pelbagai tiub memasuki tubuh nya..

Astaghfirullahalazim....
Astaghfirullahalazim....
Allahuakbar...Allahuakbar...
Aku bagaikan terhentak seketika. Abg,adikku serta ayah berada di penjuru katil sambil mbacakn Yassin..dengan iringan airmata..Ku lihat adik adikkku sudah tersedu sedan melihat ibu.
Aku merapatkan diri melihat keadaan ibu. Ya ALLah...berikanlah aku kekuatan...penglihatan ku berpinar pinar dan dgn sisa kekuatan yg masih ada, aku membisikkan ke telinga ibu,

"Mak, ini saya mak.Anak mak. Satu satunya anak perempuan emak. Mak mesti bertahan mak..Jgn kalah mak.Kuatkn semangat mak, demi kami mak. Apalah saja yg kami mampu buat mak andai mak tiada.. Mak jgn tinggalkan kami mak...Mak....mak dengarkan..." 

Kata kataku mati disitu. Aku melihat keadaan sekeliling semakin gelap. Sedar sedar sahaja aku sudah brada di atas kerusi dikelilingi bapa dan mak Usu ku. "Tarik nafas dlm2 nak,tundukkan kepala...pucat muka tu..kata bapaku seraya cuba memulihkan ku.Rupa rupanya aku hampir pengsan dek kerana terlalu terkejut melihat keadaan ibu. Ya Allah..hati siapa tidak luluh melihat sekujur tubuh yg pernah melahirkan,memberi setiap titis susunya,bersabar dgn segala karenah baik burukku , terbujur kaku tidak bergerak dan hanya bgantung kpada mesin utk trus hidup. Benar benar di depan mataku. Bukan Mimpi,bukan drama tv, tapi kenyataan..Satu tamparan hebat bagiku. Seandainya aku mampu menggantikan tempatnya,biarlah aku sahaja yg sakit mak.biar aku saja yg tanggung, biar aku sahaja yg pergi mak..Ya ALLAH...!

Seketika kemudian para doktor mula masuk dan memeriksa keadaan selanjutnya. Aku hanya tergamam dan berlalu keluar sambil dipapah kakak iparku. Lemah tiada berdaya. Begitulah aku pada kala itu. Aku masih tidak dpt menerima knyataan. Aku benar2 bharap ini semua mimpi semata dan aku mahu lekas2 bangun dari tidur.Tapi inilah realitinya.Memang aku sedang diuji. Kami sekeluarga sdang diuji.Ujian yg amat berat ku rasakan. Pedih,perih dan tak tertanggung.

Ku melihat ke kiri dan kanan dan terus mendapatkan mak Usu ku,antara adik ibu yg sgt rapat dengannya. Pantang ada kursus di Kuching,pasti ibu membawanya keluar membeli belah bersama,dan aku tidak terkecuali. Mereka berdua sangat rapat. Ku lihat wajah sugul mak usu kembali.Mesti dia juga merasakn yg sama. Bagikan direntap saja nyawa pd waktu itu. Aku mendapatkannya, lantas memeluknya erat. Airmataku laju saja mengalir bagaikan paip air yg melimpah. Dia mengungkapkan kata kata sabar kepadaku,namun aku tahu dia juga merasa bagaikan tidak percaya atas apa yg berlaku. Semua kenangan ku bersama ibu bermain di mata, gelak tawa dan manjanya bersilih ganti. Aku yg paling rapat dengannya antara adik beradikku,aku yg seringkali menghabiskan masa bersamanya,membawanya ke sini sana,kemana saja tempat yg dia ingini. Tidak pernah sekalipun aku menghampakn kemahuannya kerana aku bpegang pada prinsip," Layanlah ibu bapa kamu umpama mereka akan meninggal pd esok hari." Sekurang kurangnya,kesalmu tidak akan bpanjangan seandainya berlaku apa apa ke atas mereka di keesokan hari. Kita manusia takkan pernah bersedia,xkan pernah tahu bila Izrail akan dtg memanggil...

Tangisku terhenti apabila bapa merapatiku dan memberitahu keadaan semasa ibu kepadaku. Denyut nadinya normal,keadaannya stabil dan hanya menunggu untk melakukan pmbedahan minor utk menyedut darahnya yg sudah mula memasuki kawasan paru parunya. Sekali lagi aku bagaikan dihempap batu.
Ya Allah,kesiannya ibu! Apa salah ibu,bentak hatiku berkali kali. Bagaikan hilang waras akal aku menagis semahu mahunya di luar wad kecemasan. Kakak iparku yg hanya berniat utk memberi makanan kpadaku yg sedari pagi blum mnjamah sebarg makanan,ditengkingku umpama kerasukan syaitan!Aku x mahu!!!!!Jeritku seperti org gila...Ya,aku bnar benar hilang pertimbangan hingga tak sedar apa yg aku lakukan. Aku hanya mahu ibu,hanya mahu ibu!Bapaku cuba menenangkanku namun aku masih begitu. Salah seorang pakcikku mendekatiku dan berkata,
'Kalau kau sedih,bapa kau lagi sedih. Dia yg lebih lama bersama ibu,dia yg lebih byk kenangan bsamanya,dia lebih sayangkannya drpda kau. Dan dia juga pasti merasa amat bersalah di atas segala yg blaku. Yang paling tertekan dlm hal ini adalah bapamu nak.."
Aku terdiam lagi. Ada benarnya kata kata itu. Ya Allah..apa yg telah aku lakukan..Astaghfirullah..jauhkanlah aku dari syaitan2 yg menghasutku ini Ya Allah..

Aku mnarik nafas dalam dalam.
Dan menghela pjg..Ku perhatikan adik adikku yg lain hanya duduk diam melayan prasaan sendiri..Entah apa yg bermain di benak masing2..Ku lihat bapa berjalan ulang alik,mungkin utk meredhakan perasaan nya yg bcampur baur.Ya Allah..ku lihat raut wajahnya yg luka luka kerana terkena serpihan kca..kesian bapa!
Airmataku tumpah lagi..lantasku sandarkan diri ke kerusi dan perlahan melelapkan mata sementara menunggu kputusan doktor...

Cukuplah dahulu sampai di sini..Insya Allah nanti akanku sambungkan lagi utk tatapan semua. Bengkak sudah mata ini menangis sedari tadi. Aku akui sepanjang aku menaip entry ini, tidak pernah sesaat pun airmata ini berhenti bgenang....

Ya Allah! Aku rindu ibu.....:,(
Al Fatihah utkmu, Allahyarhamah Hajijah Binti Mari...
Terima kasih atas kesudian membaca luahan ku ini.


*masih belum sempurna*


Kenangan bersama ibu , semasa bersolat jemaah di surau kampung.

6 comments:

  1. Salam Q,takziah d atas pemergian ibumu.ak follow dr part 1.mengalir air mataku membaca kisah2 ni.ak faham perasaan itu biarpun xpnh alaminya.be tough my dear.bersyukurlah sekurang2nya kamu semua masih blh membacakan Yassin d saat terakhr nafasny.last week my csn, meninggal tanpa pesan, tanpa tanda2 pn.perginya d atas pangkuan anak ny.memang ajal itu datang tanpa lewat dan cepat.byk2 sedekahkn Alfatihah.ko mesti kuat utk family mu.jgn biarkn mereka ada rasa kekurangan biarpun tempat arwah x blh dganti.Kuatkan hati ya syg..<3

    ReplyDelete
  2. waalaikumusalam rina..trima kasih krna mmahami..ya,smmgnya aku bsyukur atas apa yg tjadi,skurg2nya bapa dan adikku masih selamat..aku masih ada mereka..:,)
    Insya Allah Rina,akanku usahakn mnguatkn hati ini...Aku akan cuba buat yg tbaik spaya mereka tak pnah merasa kkurangan...ko doakan aku yaa...Thanks sahabat..:,)

    ReplyDelete
  3. aku baca di ofis.. menahan airmata T_T kuatkan hati.. doa moga dilapangkan dada.. rindu tu mmg xkn hilang. tp doa lah semoga dilapangkan hati menerima ini.

    ReplyDelete
  4. thanks dai...aku masa taip entry nie ndak berenti airmata bgenang..ku tahan2 jak..masih tbayang di mata saat2 arwah nazak...Ya Allah...kuatkanlah aku..
    Insha Allah..aku mohon betul2 org snasib mcm kita dilapangkan hati menerima semua takdir ini..aku selalu tanam dalam diri, 'Kita x dapat kata kita ni beriman selagi belum diuji...kan?':,)

    ReplyDelete
  5. InsyaAllah syg..Allah sentiasa ada untuk kita..to both of u my dearies..jaga diri..kamu sahabat2 ku yang kuat and tabah..(: kamu boleh hadapinya..

    ReplyDelete
  6. sedihnya :'( btw ,,jgn lupa follow kita:)

    ReplyDelete