Tuesday 25 December 2012

Detik detik terakhir arwah Ibu

Assalamualaikum..tujuanku menjengah blog pada hari ini adalah ingin berkongsi sebuah kisah.Kisah yg paling tragis dlm hidupku selama 24 tahun ini. Sebuah tragedi Oktober yg byk mngubah hidupku,diriku,keluargaku. Kami sekeluarga diuji Allah dgn begitu brat sekali pada awal Oktober yg lalu. Ibuku telah pergi meninggalkan kami  buat selama lamanya....

Kekuatan demi kekuatan ku kumpul untuk aku akhirnya berani meluahkan segala galanya di sini. Bukan Bukan mudah. Bukan niatku meraih simpati tetapi ini sajalah caranya aku meringankan rasa di dalam hati ini. Lama sudah niat ku tanamkan utk bkongsi,agar tidak ada lagi andaian andaian yg bukan bukan mengenai kisah pemergian arwah ibu. Ibu yg aku amat sayangi...


* * * * * * *


5 hari sebelum pemergian ibu, kami sekeluarga telah pergi ke majlis tahlil saudara di sebelah bapaku yg telah kembali ke rahmatullah akibat serangan jantung. Petang itu entah kenapa kuat rasa di hatiku mengajak mereka semua pergi sedangkan sebelum ini pasti ada seorang dua yg akan tinggal,utk mnjaga rumah. Sempat ku katakan kpd salah seorang adikku, "Kita mesti pergi,kalaupun org lain tidak ingat, anak anaknya pasti akan ingat sampai bila bila." Aku masih ingt lagi arwah ibu mengenakan bau kurung hitam batik yg dibelikan oleh bapaku. Sgt cantik ibu pada mlm itu. Aku sendiri yg membantunya mengenakan tudung. Aku mengenakan pin keronsang di bahunya agar kdudukan tudung tidak beralih. Ku tenung wajahnya lama lama seraya ibu pun mmelukku. Sempat jua kami berkasih syg di depan cermin walhal hakikatnya bapaku sudah lama mnunggu di dlm kereta.

Sesampainya kami di sana, aku dan arwah ibu hanya duduk di dapur memandang x ada ruang lagi untuk kami berdua utk mnunaikan solat Maghrib bjemaah. Ramai yg menegur ibu nampak semakin berisi,semakin sihat. Ya,itu aku mmg akui kerna arwah semmgnya sangat bselera apbla makan,lebih lebih lagi apabila skrg apabila aku sudah ada di rumah. Sebelum ini aku bertahun tahun mnuntut ilmu di negeri org dah hanya pulg apb musim cuti bermula. Aku akui sangat manja apabila bersama ibu, dan begitu juga ibu.Sangat manja bila bersamaku. Tambahan pula aku sahajalah satu satunya anak perempuan dalam adik beradik.Jadi, bayangkan sajalah bagaimana keadaan aku apabila kehilangan ibu,teman rapatku,sahabat dan tempatku bmanja mesra.


Di malam itu selepas selesai mbaca Yassin ibu berkata kpadaku," Nak,x sangkakan...awal benar dia pergi. Dah nama suratan kan." Aku hanya mengangguk dan mengiyakan kata kata ibu. Sekarang kalau aku teringatkan wajah ibu kala itu,air mata mmg tidak dapat dibendung lagi. Rupa rupanya kata katanya pd mlm itu salah satu tanda yg dia akan menyusul. Ya Allah..

Setelah selesai semuanya,kami skluarga memohon diri utk pulang. Namun kami tidak terus pulang ke rumah,dan aku mengajak bapaku membawa kami semua ke Boulevard Mall. Entah,aku rasa seperti hendak berjalan jalan dahulu pd mlm itu. Bapa bersetuju,dan aku tahu arwah pasti sgt gembira kerana arwah sangat suka mencuci mata melihat baju baju di situ.Ah,tkenang lagi..Hmm..Setelah masuk ke dlm,aku mbawa bapa dan ibuku ke suatu sudut di bahagian bangunan baru Boulevard. Tujuanku membawa mereka ke sana adalah untuk berehat dan merasai urutan di kerusi urut automatik Sit n Go,salah satu favourite spotku,yg aku rasa semmgnya amat selesa utk mereka. Abg,kakak iparku dan adikku pula pergi berpecah ke ruangan pakaian. Aku pula mbawa orgtua ku berurut.Mungkin mereka akan merasa lebih selesa berurut setelah seharian bekerja. Aku pun blakon seolah olah pelayan di situ dan mempersilakan mereka berdua duduk.




Ku masukkan duit not rm1 pd kedua2 kerusi mereka berdua dan secara automatik kerusi tsebut mula mengurut mereka berdua.Ayah hampir tertidur kerana keasyikan diurut ,manakala arwah ibu pula tidak henti henti ketawa kerana merasa geli akan urutan tsebut. Sungguh comel ku melihat gelak tawa ibu di sisi bapa yg tersandar kenyamanan. Aku tahu,ayah sudah biasa tapi tidak bagi ibu. Inilah kali pertamanya mcuba kerusi urut tsebut dan aku tahu itu pengalaman baru baginya. Aku yg berada di hadapan mereka hanya mampu tersenyum,Alhamdulillah,walaupun hanya dgn pkara sekecil ini,setidak tidaknya aku bjaya melihat senyuman kegembiraan di wajah mereka. Adalah ssuatu yg amat mbahagiakan apabila melihat mereka bgelak ketawa bersamaku. Tidakku sangka itulah mlm terakhir ibu berada di sana, sedangkan aku merancang untuk lebih kerap membawa ibu ke situ pada masa akan dtg. Itulah ajal maut,langsung tidak pernah terduga. Kesemuanya ketentuan Tuhan..

Ah,terleka lagi aku..sedangkan solat Zuhur belum lagi disempurnakan..Aku mohon undur diri utk bsolat dahulu ..Insya Allah, ada kelapangan nanti akan ku sambung lagi perkongsian ku ini..Agar dapat diambil iktibar, bagi sesiapa sahaja yg membacanya..Ini janji aku, kamu pasti beroleh sesuatu di akhir perkongsian ku nanti...Insya Allah...

*masih belum sempurna*




2 comments: